eseja mana valoda

by stefanijavidzus

Mana valoda – mana dvēsele

Es esmu tikai sešpadsmit gadus jauna, bet, ja tā padomā – manās rokās jau ir tik daudz! Es varu darīt, es varu sacīt. Es neesmu tikai kārtējais cilvēks lielajā visumā, plašajā pasaulē, lielajā kontinentā, mazajā Latvijā… Es esmu turpinājums. Man ir dota misija, man ir dots gods – nest savu valodu, savu latviešu valodu tālāk. Skandināt to pa visu pasauli. Man ir dotas kājas lai es skrietu pa visu globusu un parādītu, kas ir Latvija, kas ir latvieši. Man ir dotas lūpas lai šī valoda skaisti plūstu. Man ir dotas rokas, lai celtu valsts godu augstāk. Man ir dotas ausis lai klausītos un man ir dotas acis lai redzētu labo, kas mūsu valodā mīt. Es esmu latviete un lūk mans gods – mana latviešu valoda.

Cik daudz cilvēku šajā pasaulē, cik daudz acu, cik valodu. Visas zināt nav iespējams, bet savu – to neaizmirst. Katram no mums, arī man, šūpulī jau guldīta dzimtā valoda. Tā ir kā sakne, kā sēkla, kā liesmiņa, kas laikam ritot pārtop kokā, ziedā, ugunī. Valoda mūs dara spēcīgus. Mēs varam izteikties un darīt labu vai ļaunu. Izvēle ir katram, bet pareizo pieņemt spēj retais. Es vēl tikai augu, bet arī man ir domas par valodu, es zinu, ko ļauni cilvēki tai nodara. Ja mēs esam pārlieku aizmāršīgi var rasties neizbēgama, mūžīga kļūda. Tā saplosa valodu, pārveido to kā grib, salauž tās skanīgās notis. Šo šausmu stāstu ir grūti pārraut. Kad tas sākas, tad kā orkāns iet pāri katrai zilbei līdz valoda vairs ir tikai tukšas skaņas, viena vienīga mutes plātīšana.

Mana valoda – tas ir viss, kas man patiesi pieder. Vai es varu paļauties, ka jeb kas no tā, kas man ir, arī paliks mans? Mājas, draugi, ģimene, acis… nē. Tas viss jebkurā brīdī var tikt atņemts. Katrs mans solis ir risks zaudēt kaut ko no tā, kas man pieder, bet ne manu valodu. To man neatņemt. Tā manī būtu kaut bez mēles es dzīvotu. Tas ir mans gars, mana saprašana un zīmogs. Es nāku no Latvijas un es turēšos šeit, lai kas man pāri ietu, lai kas mani plosītu.

Mana valoda ir mans zelts, mana ticība, mans gars.

 

